JĘZYKI OBCE
Uczymy i bawimy się językami obcymi. Wyznajemy zasadę, że od najmłodszych lat warto poznawać melodie różnych języków. Wielojęzyczność to przyszłość. Nauczanie różnych języków w przedszkolu pełni niezwykle ważną rolę w ogólnym rozwoju dziecka, umożliwiając mu odpowiednio wczesne zapoznanie się i osłuchanie z więcej niż jednym językiem obcym. Zaletą tego rodzaju edukacji jest także poszerzanie jego wiedzy oraz wzmacnianie umiejętności praktycznych ułatwiających poruszanie się w coraz bardziej wielojęzycznym i wielokulturowym świecie. Nazywanie jednej rzeczy wieloma językami jest dla dziecka fascynujące, pobudza wyobraźnię i myślenie kreatywne.
- jako wiodący również na dalszych etapach edukacji. Zajęcia z języka angielskiego obywają się cztery razy w tygodniu w formie wspólnej zabawy, warsztatów tematycznych i umuzykalniających, mają na celu poznawanie nie tylko podstawowego słownictwa, ale również kultury i tradycji krajów anglojęzycznych
- zajęcia odbywają się wyłącznie w języku angielskim
- jako dodatkową atrakcję wprowadziliśmy raz w tygodniu w formie lekcji warsztatowych, w których poprzez zabawę dzieci poznają melodię języka, podstawowe słownictwo oraz geografię, kulturę i tradycje krajów romańskich. W roku szkolnym 2022/2023 prowadzimy zajęcia z języka francuskiego
JĘZYK POLSKI I MATEMATYKA
-
przygotowanie do nauki – w ramach realizacji podstawy programowej korzystamy z materiałów wydawnictwa MAC „Odkrywam siebie"
- (wg koncepcji E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, która mówi, że edukacja matematyczna musi być wtopiona w działania na rzecz rozwoju dziecka w ogóle)
- – zajęcia praktyczne z matematyki, uczące podstawowych umiejętności matematycznych na konkretach (prawdziwe owoce, warzywa, wspólne ważenie, liczenie itp.)
- – współpraca z logopedą, badania przesiewowe, możliwość zajęć indywidualnych (dodatkowo płatnych)
MUZYKA I RUCH
- zajęcia umuzykalniające w formie dwa razy w tygodniu
- zajęcia z wykorzystaniem elementów – wyciszenie i łagodzenie emocji poprzez zajęcia muzyczne, będące wprowadzeniem do znajomości muzyki poważnej. Zajęcia wykorzystują specjalnie opracowane pod kątem dzieci znane utwory muzyczne, podczas słuchania których grupa współtworzy melodię za pomocą instrumentów, ale i ruchu. W kolejnych tygodniach roku szkolnego dzieci pracują na konkretnym utworze muzycznym wędrując przez różne epoki i style
- – codzienna poranna gimnastyka ogólnorozwojowa, inspirowana elementami psychologii zabawy Klanza oraz Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
EDUKACJA ARTYSTYCZNA
- spotkania ze sztuką w ramach autorskiej Akademii Sztuki (), w której dzieci poznają twórczość znanych artystów z całego świata, a także różne techniki plastyczne
- teatry, koncerty muzyczne
- – ceramiczne, konstrukcyjne, plastyczne, a także „Kuchcikowo” – warsztaty dla małych kucharzy
EDUKACJA SPOŁECZNO-PRZYRODNICZA
- autorskie warsztaty kulturoznawcze , na których dzieci poprzez zabawę i prace plastyczne poznają geografię, kulturę i tradycje różnych krajów świata
- – edukacja ornitologiczna, zoologiczna, botaniczna w formie zabawy, prac plastycznych oraz zajęć w plenerze, nauka rozpoznawania roślin i zwierząt, wykorzystanie zasobów najbliższego regionu celem uwrażliwienia dzieci na piękno otaczającej przyrody oraz rozbudzenie dbałości o najbliższe środowisko
- – warsztaty fotograficzne dla małych obserwatorów świata – podstawowe zasady fotografii, perspektywa, głębia ostrości i wiele innych ciekawych zagadnień fotograficznych w formie wspaniałej zabawy
- – nauka o zdrowym żywieniu i ekologii w formie zabawy i prac plastycznych czy konstrukcyjnych
- – wykorzystanie dobrodziejstw najbliższej okolicy – spacery po Puszczy Kampinoskiej, wyprawy na farmę dyń, do Żelazowej Woli czy przejażdżki kolejką wąskotorową to tylko niektóre z propozycji dla naszych podopiecznych
- spotkania z przedstawicielami ciekawych lub pożytecznych zawodów, również z rodzicami dzieci (wspólne czytanie bajek, dzielenie się pasjami itp.)
- – wykorzystanie bajek w nauczaniu o emocjach i relacjach międzyludzkich, wyciszenie, a także wspólne inscenizowanie bajek w formie teatrzyków
- – wykorzystanie elementów mindfulness w celu uczenia dzieci samoobserwacji i bardziej świadomego reagowania na bodźce i sytuacje stresowe
- , współpraca z doświadczonym psychologiem dziecięcym, obserwacja, wspomaganie oraz indywidualne konsultacje
- - stała opieka logopedyczna, badania przesiewowe, terapia indywidualna oraz zajęcia grupowe w najmłodszej grupie
Równie ważne są dla nas:
- kształtowanie nawyków higienicznych oraz grzecznościowych, niezbędnych do funkcjonowania w grupie
- wspieranie samodzielności, kształtowanie odpowiedzialności – zamiast obowiązków, współodpowiedzialność za czystość i higienę oraz komfort grupy
Koncepcje i teorie wychowawcze, z których korzystamy
- Marshalla B. Rosenberga. Obserwujemy naszych podopiecznych i staramy się rozpoznawać ich potrzeby i uczucia oraz uczymy otwartego ich wyrażania.
- i inne pozycje o koncepcji wychowawczej Jespera Juula – do każdego dziecka podchodzimy indywidualnie, przyjaźnie i z szacunkiem, wspierając jego rozwój, pozostajemy z dzieckiem w otwartym dialogu uwzględniając jego pragnienia, marzenia i potrzeby. Dzieci uczą się wykonywać konkretne zadania na zasadzie brania za nie odpowiedzialności, a nie z poczucia obowiązku.
- – bazujemy na ciekawości poznawczej dziecka w oparciu o aktywności i emocje. Dbamy o atmosferę podczas zabawy i nauki. Stawiamy na indywidualne podejście do dziecka i jego możliwości rozwojowych, skłaniając do samodzielnego rozwiązywania codziennych problemów.
- Koncepcja (filozofia stworzona przez Williama Searsa na podstawie teorii więzi J. Bowlby’ego) – podejmujemy wszelkie działania, dążące do jak najlepszego zestrojenia się z dziećmi, zawsze pozostajemy wrażliwi na ich potrzeby oraz dostępni fizycznie i emocjonalnie, aby w ten sposób stworzyć jak największe poczucie bezpieczeństwa.
Metody edukacyjne
Z wielu metod edukacyjnych opracowanych przez lata badań nad rozwojem dzieci, wybraliśmy elementy metod i szkół najbliżej związanych z naszą misją. Skupiamy się na wspieraniu indywidualnego potencjału dziecka, często i szczerze chwalimy dzieci, staramy się pokazywać prawidłowe zachowania na zasadach modelowania, a nie karania zachowań negatywnych. Oddanie i serce dla dzieci, zabawa z wykorzystaniem metod rozwojowych i wspólny relaks – to wszystko czyni Baby Ocean COLLEGE bezpiecznym i spokojnym miejscem dla naszych podopiecznych podczas ich codziennej rozłąki z rodzicami.
Zabawy z dziećmi i działania edukacyjne, które wykorzystujemy w planowaniu aktywności podopiecznych:
Istotą tej metody jest indywidualne podejście do każdego dziecka, założenie, że plan rozwojowy powinien uwzględniać możliwości, kompetencje i umiejętności każdego dziecka, co zwiększa efektywność nauki. Najważniejsze jest tu dziecko, a podstawowa forma nauczania to zabawa i zdobywanie przez dziecka kolejnych doświadczeń w jego własnym tempie.
Na etapie przedszkola metody te przewidują skupienie nie tylko na języku, ruchu, kształtowaniu postaw społecznych i utrzymaniu porządku w przestrzeni dokoła siebie samego, ale również na umiejętności podjęcia decyzji, co w danym momencie należy zrobić. Istotne w tej metodzie jest otoczenie dziecka – proste, przejrzyste, bez niepotrzebnych elementów rozpraszających jego uwagę, ale z zachowaniem dostępności materiałów edukacyjnych dla podopiecznych. Według tej metody dziecko ma do dyspozycji strefy poświęcone różnym aspektom życia, w których dostępne są materiały rozwojowe ułożone od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Każdy z nich służy do nauki tylko jednej czynności lub pojęcia i jest wyeksponowany na tacy lub w koszyczku. Nauczyciel jest pośrednikiem między dzieckiem a otoczeniem, z którego dziecko samo wybiera to, czym chce się zająć w danym momencie.
Podstawowym założeniem w pedagogice steinerowskiej jest szacunek do dziecka oraz jego indywidualności i wolności. Chodzi tu raczej o wsparcie dziecka w rozwoju niż o wychowywanie jako takie. Podstawą pracy według tej metody jest wspieranie twórczego działania dzieci, uczenie poprzez przykład i naśladowanie oraz rytm i powtarzanie. Podkreśla ona również związek człowieka z przyrodą, zatem dobór materiałów do pracy z dziećmi często wyznacza pora roku lub dostępność pomocy dydaktycznych, wynikająca z natury. Według Steinera rozwój człowieka nie przebiega liniowo, ale skokowo, dlatego ważne jest, aby każde dziecko rozwijało się w swoim tempie.
Metoda pracy z grupą opracowana przez dr Zofię Zaorską – założycielkę Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów, kontyuowana przez Klub Animatorów ZAbawy KLANZA. Wykorzystanie naturalnej tendencji do radości u dzieci. Genialna metoda zajęć nie tylko dla dzieci, ale i integracyjnych z rodzicami, która sprzyja rozwojowi w atmosferze wzajemnej, życzliwej współpracy.
Metoda ta pozwala dzieciom poczuć się niemalże artystami, twórcami utworu muzycznego. Specjalnie dobrane utwory muzyki klasycznej, opracowane pod kątem zabawy z dziećmi, w naturalny sposób wdrażają dziecko w świat muzyki.
Drama jako element zajęć. Dzieci za pomocą ruchów naśladują bohaterów danej opowieści. Znakomita metoda pobudzenia kreatywności ruchowej dzieci.
To program zabaw skonstruowany w Wielkiej Brytanii, ma na celu naukę przez zabawę. Zabawy odpowiednio dobrane do wieku dzieci dają możliwość stopniowego rozwoju, a także powoli przygotowują do czytania i pisania.